Zedelgemse Whiskyclub

 
Koningin Astridstraat 15, 8210 Veldegem

 

 

Whisky Passion

WhiskyPassion - Hét Nederlandstalige whiskytijdschrift voor Nederland en België.
  1. Johnnie Walker Elusive UmamiMeester Blender Emma Walker en de met drie Michelinsterren bekroonde Japanse chef Kei Kobayashi bundelen hun krachten en jarenlange ervaring voor een exclusieve blend: Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami. Deze bijzondere Scotch Whisky omarmt de mysterieuze smaak van Umami - ook wel bekend als 'de vijfde smaak', met een aantal diverse eigenschappen. De blend wordt gekenmerkt door zowel zoete als hartige smaken, zoals die van bloedsinaasappels en rode bessen, die harmonieus samensmelten met tonen van zoete, houtachtige specerijen, een vleugje gerookt vlees en wat zout en peper, met een lange, zoete en fruitige afdronk.

    De essentie van Umami
    Met de zoektocht naar een nieuw smaakprofiel, waarbij de werelden van whisky en smaak op innovatieve wijze werden verkend, startten Emma Walker en Chef Kei een intrigerende ontdekkingsreis naar smaak. Samen legden zij de essentie van Umami vast en herdefiniëerden ze de grenzen van Scotch Whisky.

    "Het creëren van de Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami is een opmerkelijke prestatie. Uit de uitgebreide collectie van meer dan 10 miljoen rijpende vaten heeft slechts één vat op elke 25.000 de selectie doorstaan. De grondige zoektocht en de focus op het vastleggen van het ongrijpbare Umami-smaakprofiel, heeft geleid tot de zorgvuldige keuze van elke whisky. Dit proces, vergelijkbaar met het selecteren van de beste ingrediënten voor een speciaal recept, heeft geresulteerd in een whisky met een uniek karakter", aldus Emma Walker.

    Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami is het resultaat van een intensieve zoektocht naar perfectie waarbij alleen de meest uitzonderlijke whisky's zijn geselecteerd. Daarmee is een zeldzaamheid van smaak in de whiskywereld gecreëerd. Als eerbetoon aan het geprezen Umami-smaakprofiel overstijgt deze whisky de traditionele grenzen van Schotse whisky. Met de introductie van Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami wordt er een nieuw tijdperk in smaak verkenning en whisky innovatie gemarkeerd.

    Het gerenommeerde restaurant 'Kei' van Chef Kei Kobayashi, gevestigd in Parijs, heeft met trots zijn drie Michelinsterren in de gids van 2023 behouden. Chef Kei Kobayashi is een meester in het combineren van smaken in zijn culinaire kunstwerken. Hij creëerde vakkundig een reeks gerechten die een perfecte harmonie vormden met zowel de zoete als hartige tonen van Johnnie Walker Elusive Umami. Chef Kei: "Umami bezit een mysterieuze kwaliteit die onze zintuigen prikkelt en een weelderige smaak, complexiteit en diepte onthult - en ik ben ervan overtuigd dat we de essentie hebben vastgelegd in Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami".

    Julie Bramham, Global Brand Director van Johnnie Walker, benadrukt de ambitie van Johnnie Walker om de grenzen van whisky te verleggen. Met de lancering van Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami wordt deze ambitie gerealiseerd door een zeldzame smaakervaring te presenteren, een primeur in de wereld van whisky. De gedurfde inspanningen van Master Blender Emma Walker en de gerenommeerde Chef Kei Kobayashi hebben geleid tot een bijzondere whisky die nieuwe generaties whisky liefhebbers zal aanspreken. Met een oprechte mix van nieuwsgierigheid en passie wordt het traditionele whisky moment naar een ongekend niveau getild, waarbij een meeslepende ervaring wordt gecreëerd die de zintuigen prikkelt.

    Julie Bramham: "Bij Johnnie Walker willen we de grenzen van wat mogelijk is in whisky verleggen. Met Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami doen we precies dat - we openen de deur naar een smaakbeleving die zelden wordt gezien in de wereld van "whisky".

    Vanaf 16 oktober 2023 is Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami wereldwijd beschikbaar via malts.com en bij geselecteerde whisky specialisten, voor een adviesprijs van 345 euro.

  2. uitreikingVrijdag 8 september was het volledige bestuur van de Dutch Chapter Keepers of the Quaich aanwezig op het altijd drukke maar vooral relaxed whisky weekend Maltstock.

    Voor hun jarenlange inzet en promotie van Schotse malt whisky kregen de organisatoren Teun, Bob, Stan en Klaas de ‘Dutch Keepers Award’ overhandigd ten overstaan van de vele bezoekers.

    award malt stock1Deze Award wordt jaarlijks toegekend door de Nederlandse Chapter van de Keepers of the Quaich aan hen die zich inzetten voor het promoten van Schotse whisky in het algemeen.

    Maltstock is een uniek whiskyfestival te noemen dat al jarenlang, sinds 2009, in Overasselt wordt georganiseerd door Teun en Bob, natuurlijk samen met vele vrijwilligers. Maltstock is niet zomaar een festival, het is een complete belevenis outdoors waar je een weekend lang whisky proeft, deelt en beleeft.

  3. Chichibu Final BendzaitenSalud Spirits, de drankendistributeur die exclusief Chichibu whisky importeert voor de Nederlandse en Oostenrijkse markt, zal in september de opvolgers van de Chichibu-serie lanceren: "The 7EVEN Gods of Fortune".

    Maurice van Vliet, CEO van Salud Spirits, is erg blij met het resultaat. De Chichibu-gemeenschap kijkt opnieuw vol verwachting uit naar deze 2 speciale Chichibu-edities onder de naam Benzaiten en Bishamonten.

    In 2022 lanceerde Salud Spirits de gloednieuwe serie 7EVEN Gods Of Fortune, met als doel de lat hoger te leggen door een van de coolste Japanse whisky's op de markt te brengen. 7EVEN Gods Of Fortune bevat in totaal 7 bottelingen die zullen worden uitgebracht van 2022 tot 2025. Sinds de middeleeuwen worden de 7EVEN Gods of Fortune in Japan aanbeden, vooral tijdens het nieuwjaar. Elke god symboliseert geluk, maar draagt ook bepaalde kenmerken en associaties met zich mee.

    Benzaiten

    Een van de 7EVEN Gods of Fortune in de serie is Benzaiten: de godin van water, muziek, kunst, wijsheid en rijkdom. Ze wordt vaak vereerd als de beschermheilige van de scheepvaart en de visserij. De naam Benzaiten is afgeleid van de Indiase godin Sarasvati, en haar verering bereikte Japan via China en Korea. Benzaiten wordt gebotteld op 62,4% en heeft in totaal een oplage van 249 flessen. Deze whisky heeft gerijpt in een vat van Imperial Stout 1st fill, vatnummer #14161. Benzaiten werd gedistilleerd in 2016 en gebotteld in 2023.

    Bishamonten

    Een andere god in de 7EVEN Gods Of Fortune-serie is Bishamonten: de god van krijgers, oorlog, strijd, rijkdom en geluk. Hij wordt ook geassocieerd met de noordelijke richting en wordt vaak afgebeeld met een speer en een pagode. In de boeddhistische traditie wordt Bishamonten beschouwd als een beschermer van Boeddha en de Dharma, en hij wordt vereerd door zowel monniken als leken. Editie Bishamonten wordt gebotteld op 65,4% en heeft in totaal een oplage van 211 flessen. Deze whisky heeft gerijpt in een 1st fill Bourbon vat, vatnummer #8280. Gedistilleerd in 2017 en gebotteld in 2023. De 7EVEN Gods Of Fortune-serie is in samenwerking met WARBB, een van de snelstgroeiende digitale ontwerpers van onze tijd. Zijn digitale kunst is kleurrijk en vermengd met diepte en natuur. Robbin Snijders, de persoon achter WARBB, merkte op: "Toen dit prachtige whiskymerk mij benaderde, was ik meteen enthousiast. Het is een eer om bij te dragen aan de totale klantbeleving en voor mij is dit de ultieme manier om mijn kunst tot leven te brengen. Ik wil de trotse eigenaar van deze zeldzame Chichibu-fles onderdompelen in een wereld die ik heb gecreëerd: de wereld van WARBB." Ichiro Akuto, de eigenaar van de Chichibu-distilleerderij, staat bekend als de rockster van de Japanse whisky-industrie. Hij is momenteel misschien wel de meest invloedrijke persoon in de Japanse whiskywereld, doordat hij Chichibu en de gesloten distilleerderij van zijn familie, Hanyu, naar nieuwe hoogten heeft gebracht. Elk jaar brengt Mr. Akuto twee single casks uit voor Salud Spirits in Nederland en Oostenrijk.

    Vatselectie

    Beide whiskyvaten werden geselecteerd door onafhankelijke whiskyjournalisten, experts en liefhebbers. Via een puntensysteem kon elk panellid de verschillende vaten beoordelen, en het vat met de meeste punten, verdeeld over de twee landen, werd uiteindelijk gekozen.

    Maurice van Vliet vervolgde: net zoals de vorige Chichibu Intergalactic-serie die veel internationale aandacht trok, willen we ook de ervaring met de 7EVEN Gods Of Fortune overbrengen. Waar we vroeger een officiele lancering organiseerden, zorgen we er nu voor dat onze klanten afzonderlijk evenementen kunnen organiseren om hun klanten nog beter te kunnen bedienen. Voor meer informatie: support@saluddistribution.nl - saluddistribution.nl of volg ons op sociale media.

  4. eendrachtStichting Zeilschip Eendracht (www.eendracht.nl/) organiseert al jaren op maat gemaakte reizen, dagtochten maar ook stilligprogramma’s om kwetsbare jongeren, ouderen en zieken letterlijk en figuurlijk wind in de zeilen te bieden.

    De prachtige driemastschoener wordt varende gehouden door ruim 250 professionele en grotendeels vrijwillige bemanningsleden. Commerciële activiteiten, naast een groeiend aantal sponsoren en partners garanderen het voortbestaan van Stichting Zeilschip Eendracht.

    Op woensdag 20 september 2023 host vrijwilliger en whiskyschrijver Fred Blans een whiskyproeverij (Whisky te water). De opbrengst komt rechtstreeks ten goede aan de vele maatschappelijke projecten van Stichting Zeilschip Eendracht.

    Tijd: 19.30 uur tot 21.30 uur
    Opstap: Ligplaats Rotterdam (ntb)
    Boarding vanaf: 19:00
    Kosten: € 75,- p.p. waarbij je bijzondere whisky’s te proeven krijgt in combinatie met bijbehorende hapjes.
    Boek hier: https://eendracht.nl/reis/whisky-te-water/

  5. Gary Sylvia The Reach 1

    Deze week verkocht Slijterij GEVO, gevestigd in winkelcentrum Het Lage Land in de Alexander polder in Rotterdam Een fles onvergelijkbare Macallan The Reach, dit is een zeldzame whisky gelimiteerd tot slechts 288 karaffen wereldwijd.

    Gevo, een is de Macallan store in de Benelux. Zij zijn al jaren bekend om het verkopen van exclusieve flessen.

    THE MACALLAN THE REACH SINGLE MALT WHISKY

    The Macallan heeft The Reach onthuld, een onvergelijkbare single malt-whisky die een buitengewoon moment in de tijd weerspiegelt en een voorbeeld is van de blijvende geest die al bijna 200 jaar de kern van het merk vormt.

    Gemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog in een periode van toenemende ontberingen, werd The Reach in 1940 in vaten gebracht voordat The Macallan voor het eerst in zijn geschiedenis zijn deuren moest sluiten.

    Het bestaan ervan getuigt van de zorg en toewijding aan compromisloze uitmuntendheid die The Macallan heeft gedreven sinds de oprichting in 1824. Het is ook een eerbetoon aan degenen die te midden van grote tegenspoed hebben gestreefd om het distilleren van de spirit van The Macallan te hervatten, evenals aan de ambachtslieden die tegenwoordig blijven vasthouden aan de waarden van het merk.

    Gary Sylvia The Reach 2The Reach, een zeldzame single malt van 81 jaar oud, is de oudste whisky die ooit door The Macallan is uitgebracht, gemaakt van een enkel sherrygerijpt eikenhouten vat. De donkere, kostbare whisky zit in een exclusieve karaf gemaakt van mond geblazen glas gedragen op een bronzen sculptuur van drie handen.

    Elke hand vertegenwoordigt een personage uit de geschiedenis van The Macallan en hun unieke verhaal. Eén herdenkt de distilleerderijarbeiders van 1940 die de spirit meer dan tachtig jaar geleden in moeilijke tijden tot leven brachten. Een andere is de hand van voormalig voorzitter, Allan Shiach, wiens grootvader het bedrijf leidde toen deze opmerkelijke drank voor het eerst in het vat werd gebracht. De derde is die van de hedendaagse Master Whisky Maker, Kirsteen Campbell, die zorgvuldig het vat uit 1940 selecteerde dat werd gebruikt om The Reach te creëren, en besloot dat dit het moment was om deze kostbare whisky met de wereld te delen.

    Kirsteen Campbell, Master Whisky Maker, The Macallan, zei: “Het is een eer om The Reach te introduceren. Gemaakt tijdens een turbulente tijd in de wereld, toont deze buitengewone uitdrukking de geschiedenis, vindingrijkheid en onmiskenbare kracht van het karakter van The Macallan.

    “De creatie van vele handen, The Reach, is echt een gezamenlijke inspanning geweest. Het is ook een eerbetoon aan de mensen die deze kostbare whisky hebben gemaakt, en hun blijvende geest die nooit wankelde.

    “Zijn diepe kastanjebruine tint is de eerste hint van de verbazingwekkende diepte van deze opmerkelijke whisky. Het biedt tonen van donkere chocolade, zoete kaneel en aromatische turf, leidend tot strooptoffee, gekristalliseerde gember en geroosterd ananas, alvorens plaats te maken voor een intens rijke, zoete en rokerige afdronk.

    The Reach weerspiegelt zijn zeldzaamheid en betekenis en wordt gepresenteerd in een unieke verpakking die is samengesteld door een collectief van Schotse ambachtslieden. Een verhaal over samenwerking en connectiviteit, het resultaat is een handgemaakt kwartet van vloeistof, glas, brons en hout dat een passend eerbetoon is aan deze zeer speciale whisky.

    Beeldhouwer Saskia Robinson creëerde de tijdloze sculptuur met drie handen en produceerde talloze tekeningen vanuit elk perspectief voordat ze in een fysiek medium ging werken. De aderen, nagels en huiddetails zijn buitengewoon nauwkeurig vastgelegd en gemodelleerd naar een artist's impression van een hand van een van die originele “stillmen.” Het beeld is gegoten in brons en de glinstering van het metaal contrasteert prachtig met de donkere amberkleurige whisky.

    Het oppervlak van de glazen karaf heeft subtiele inkepingen die overeenkomen met de vingerafdrukken van de bronzen vingers die hem ondersteunen, terwijl een prachtige kast gemaakt met hout van een omgevallen iep, waarvan wordt gedacht dat deze in 1940 op The Macallan Estate stond, de karaf herbergt.

    Er is een film gemaakt door de beroemde in Londen gevestigde fotograaf Nadav Kander, die nauw samenwerkte met zijn art director, Matt Willey, die eerder art director was bij The New York Times Magazine. Met originele muziek gecomponeerd en opgenomen door de Schotse band Mogwai, die onlangs op de shortlist stond voor de prestigieuze Mercury Prize, vertelt het verhaal van de nalatenschap van The Macallan en het samenwerkingsproces achter The Reach.

    Proef notities:
    Kleur: diep kastanjebruin
    Alc: 41,6%
    Neus: donkere chocolade, zoete kaneel, aromatische turf, pruimen, leer, roze pompelmoes, rode bessengelei en een rijke harsachtige toon.
    Smaak: strooptoffee, bramenjam, zoethout, gekonfijte gember, nootmuskaat, verkoolde ananas, pecannoten, houtrook.