Zedelgemse Whiskyclub

 
Koningin Astridstraat 15, 8210 Veldegem

 

 

Whisky Passion

WhiskyPassion - Hét Nederlandstalige whiskytijdschrift voor Nederland en België.
  1. WFNN 2009 writersOp 30 december 2022 overleed Ulf Buxrud in alle rust thuis in Malmö, omgeven door directe familie. Van oorsprong een IT-ondernemer, verkocht hij al vroeg zijn bedrijf om zich volledig op zijn grote passie whisky te richten. Hij zou uitgroeien tot een van de grootste Macallan-kenners en -verzamelaars.

    Ulf werd mede bekend in de whiskywereld door het publiceren van drie boeken, te weten: Rare Malts, Facts, Figures and Taste (2006), Japanese Whisky, Facts, Figures and Taste (2008) en het in 2022 verschenen Whisky - the final edition - Ichiro Card Collection.

    We ontmoetten Ulf ooit tijdens een gezamenlijke signeersessie gedurende Whisky Live Paris en nodigde hem uit voor het WFNN. Het zou de enige keer zijn dat hij aanwezig was op een Nederlands whiskyfestival. Dat was in 2009, tijdens de lancering van International Whisk(e)y Day, ter ere van Michael Jackson. Op bijgaande foto, met dank aan Dennis Mulder, staat Ulf in gezelschap van een keur aan whiskyschrijvers uit binnen- en buitenland.

    Onze gedachten gaan uit naar zijn familie en vrienden.

    The Whisky Couple

  2. 221201 DW LI PostBen jij een echte Whisky liefhebber en op zoek naar bijzondere smaak met positieve impact op Groningse kleigrond? Doe dan mee met Dollard Whisky!

    Heb je er ooit over nagedacht hoe het in de wijnbouw heel logisch is om samen met de wijnboer de wijnstokken te inspecteren. Waarom is het niet hetzelfde bij een graanboer? In de wijnbouw wordt vaak de nadruk gelegd op de bodem en het klimaat waarbinnen bepaalde druivenrassen uitblinken in smaak en kwaliteit. Helaas gaat het bij whisky vaak nog steeds om de graanopbrengst per hectare en de efficiëntie - niet om de kwaliteit en de smaak van het graan.

    Wij vinden dat dit moet veranderen! Bij Dollard Whisky ontwikkelen we de smaak zelf, van grond tot glas. Alles gebeurt op één plek, ons thuis en waar onze roots liggen: Groningen. Meer specifiek in de Dollard regio, land dat is gewonnen uit de Dollard zee en een basis van dichte klei vormt. Een rijke grond vol voedingsstoffen om granen te verbouwen voor een echt nieuwe smaak. Het is een harde regio, landelijk en rauw. Maar de rust, de frisse lucht en de liefde voor onze gemeenschap hebben onze geesten gevuld met innovatieve ideeën voor een traditionele industrie en ons de drive gegeven om een product te maken dat beter is voor mensen, voor de bodem en de biodiversiteit.

    Een onvergelijkbare smaak begint met een gezonde bodem en de generatiekennis van de boer. Samen, met boeren én whisky-experts, vinden we de juiste graansoort door in het graanlab op pixelstrook-niveau gefundeerde aannames te doen over interessante granen. Door ons onderzoek (her)ontdekken we vergeten rassen, testen we granen op vermeerderingsvelden en kunnen we bij succes steeds meer graan zaaien dat rijk en complex van smaak is.

    221201 DW Crowdaboutnow images 01Op slechts een kwartier rijden van onze velden wordt de mout vergist en gedistilleerd in de coöperatie Graanrepubliek in Bad Nieuweschans en vervolgens gerijpt op vaten in een schuur in Beerta. Je ruikt en proeft alles: van het graan en het tussengewas, tot het graanbeslag, het vat en de nieuwe mout. Een volledig transparante keten.

    Onze boeren en distilleerders passen hun vakmanschap toe op de kenmerkende, natuurlijke producten van de Dollard-grond. Maar met materiaal dat zo rijk en gevarieerd is, kunnen we ook experimenteren, met oude rassen en nieuwe methoden, om unieke variaties in smaak, textuur en aroma te creëren. Zodat uiteindelijk elk Dollard-product een echte coproductie is: een creatieve uiting van boer en distilleerder, in samenwerking met de bodem zelf.

    Met de crowdfunding campagne op CrowdAboutNow (nu live!) nemen Thijs Dijkstra en Lennart Deddens het heft in eigen handen om deze missie te realiseren: het kweken, distilleren en rijpen van de allerbeste Whiskey smaak van duurzame grond in Groningen. En wie zijn dat? Thijs Dijkstra kent whisky als geen ander. Hij bezocht distilleerderijen over de hele wereld, leerde over hun verhalen, hun erfgoed en filosofie om hun essentie in een fles te brengen. Zijn kennis en passie voor buitengewone whisky in Nederland heeft gezorgd voor een gemeenschap van whisky liefhebbers om zich heen en zijn slijterij Bij Thijs in Vlagtwedde.

    Lennart Deddens is onze expert op het gebied van de interactie tussen verschillende sterke dranken. Hij is eigenaar van verschillende bars en gespecialiseerd in cocktails en het samenbrengen van intrigerende high-end smaken om memorabele ervaringen en avonden te creëren. Hij is een internationaal bekende docent voor horecapersoneel.

    Hebben we je enthousiast en nieuwsgierig gemaakt om mee te doen? Of gewoon om op de hoogte te blijven van waar onze reis ons brengt? Kom langs voor een praatje in Oudezijl 1, Bad Nieuweschans, en maak kennis met ons of krijg meer informatie via de campagne site: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/dollardwhisky.

    Je kunt de mannen ook rechtstreeks mailen via thijs.dijkstra@graanrepubliek.nl of op de hoogte blijven door je in te schrijven voor de nieuwsbrief op www.dollardwhisky.com.

  3. De GraanfabriekDe Graanrepubliek is een food en agri coöperatie in Oost-Groningen, een broedplaats voor nieuwe producten en concepten, een toekomstige toeristische trekpleister en een nieuwe landmark voor de provincie. Hier wordt samengewerkt aan de lekkerste producten, vervaardigd van verschillende oergraanrassen. Ooit stond deze regio bekend als ‘graanschuur van Europa’, maar intussen verbouwen veel Groningse boeren hun graan vooral voor diervoeding, wat betekent: Veel productie voor weinig waarde, nauwelijks smaak en uiteindelijk een uitgeputte bodem, plus teruglopende biodiversiteit. 'Dat moet anders', dachten de oprichters van De Graanrepubliek. En ze sloegen de handen ineen met Hooghoudt; het familiebedrijf dat het al sinds 1888 erg betrokken is bij de regio en hierbij haar eigen koers durft te varen.

    Smaak, biodiversiteit en een beter voedselsysteem

    Bij Hooghoudt staat smaak hoog in het vaandel, inmiddels al vier generaties lang. Dag in, dag uit experimenteert men bij de familiedistilleerderij uit Groningen naar hartenlust met smaken, kleuren en geuren uit de natuur. Bovendien ligt het Hooghoudt-hart bij het mooie Groningen; een regio die zij graag zo breed mogelijk ondersteunen en weer trots willen maken. Dus toen de eerste gesprekken startten over het initiëren van De Graanrepubliek: Een coöperatie van boeren, ondernemers en makers in Oost-Groningen, die niet alleen de smaak van streekproducten naar een nieuw niveau zou tillen, maar ook biodiversiteit van het landschap, plus het voedselsysteem zou verbeteren én een steentje bij zou dragen aan de werkgelegenheid in de regio, waren ze bij Hooghoudt snel enthousiast.

    hooghoudt stillsVersterking van de regio

    Om te beginnen, kocht de coöperatie samen met de familie Hooghoudt en de boerenfamilie Waalkens uit Finsterwolde het monumentale pand waarin De Graanrepubliek gevestigd is, welke tot 1935 als remise door de Staatsspoorwegen werd gebruikt. Dat maakt Hooghoudt niet alleen een onderdeel van de coöperatie, maar ook een van de aanjagers van de nieuwe beweging. Van buitenaf lijkt dit wellicht een risico, maar voor Hooghoudt voelt het natuurlijk. Want naast dat het familiebedrijf zich graag inzet voor innovatieve, smaakvolle jenevers, is de onderneming ook al sinds het begin betrokken bij het realiseren van werkgelegenheid in het gebied Oldambt, het verbeteren van de leefbaarheid en de economische versterking van de provincie Groningen.

    Fonkelnieuwe distilleerderij, open voor publiek

    Maar naast dat Hooghoudt mede investeert in het monumentale gebouw, is men vanuit de onderneming vooral onwaarschijnlijk trots op de fonkelnieuwe distilleerderij die het in De Graanrepubliek gerealiseerd heeft; Neen distilleerderijwaar met oergraanrassen gewerkt zal worden. Door de korte lijntjes naar de boeren uit de coöperatie, is het mogelijk om bijzondere graansoorten te verwerken tot hoogwaardige moutwijn voor in de Jenevers. Resultaat: de focus komt in de toekomst nog meer op smaak te liggen. Op dit moment functioneert De Graanrepubliek al als maalderij, mouterij, bakkerij, brouwerij, slijterij, pastamakerij, educatiecentrum, smaaklaboratorium, proefkeuken én Hooghoudt distilleerderij. Maart 2023 verwacht De Graanrepubliek bovendien haar bezoekerscentrum inclusief proeflokaal met terras te openen. Vanaf dan is óók het experience center van Hooghoudt open voor publiek en kunnen geïnteresseerden uit de regio en daarbuiten met eigenogen zien hoe granen uit de omgeving worden gedistilleerd tot de allermooiste spirits.

    Hooghoudt PX 7Voorproefje

    Vorige week kregen zogenoemde spirit professionals reeds de kans om de nieuwe distilleerderij met eigen ogen te aanschouwen. Deze club experts genoot van een privérondleiding en een diner tussen de koperen ketels en mocht daarbij gelijk de nieuwste Hooghoudt gelagerde jenever proeven: De Hooghoudt PX 7. Hier is maar één vat van. Keesmaat: ‘Deze jenever is zoals de naam al doet vermoeden ruim 7 jaar gelagerd op een PX vat uit Andalusië. De volle zoete smaaktonen zijn verrijkt met botanicals van gerookte aardbei, abrikoos, bergamot, kruidnagel en Nederlandse Jeneverbes.’

  4. Warbb Chichibu HoteiProef zeer exclusieve whisky via unieke speurtocht

    Een fles waar mensen vanuit de hele wereld voor naar Brabant komen, dat lukt alleen Chichibu. De Japanse distilleerderij zet al jarenlang de whiskywereld op z’n kop door het uitbrengen van een van de meest gewilde whisky’s op de markt. Binnenkort lanceren ze samen met Salud op bijzondere wijze twee edities van een nieuwe, zeer exclusieve serie: Chichibu 7even Gods of Fortune.

    Een geschenk uit de hemel

    Met de uitgave van de eerste twee flessen brengt Chichibu een bijzondere ode aan goden afkomstig uit de Japanse mythologie. De eerste editie heet ‘Ebisu’ en de tweede ‘Hotei’, beide vernoemd naar een van de zeven geluksgoden van Japan. Elke god vertegenwoordigt een uniek soort geluk. Ebisu, vaak afgebeeld als visser, staat voor welvaart en goede oogsten. Hotei staat voor blijdschap en is te herkennen aan zijn dikke, ronde buik.

    De flessen zijn ontworpen door digitaal kunstenaar Warbb, die je met een verbluffend design rechtstreeks in de magische wereld van 7even Gods of Fortune onderdompelt. Eyecatchers van jewelste, alleen voor de echt fanatieke whiskyliefhebbers. Een fles kost gemiddeld €2500,- en de goddelijke whiskyreeks is uiterst zeldzaam. Wereldwijd bestaat de oplage van de eerste twee edities uit ongeveer 350 flessen en ze zijn alleen verkrijgbaar via officiële Chichibu stores.

    Speurtocht à la Willy Wonka

    Hoe kom je aan dit felbegeerde ticket? In de komende maand zal het lot verstopt zitten in enkele reguliere flessen binnen het Chichibu assortiment. Zo krijgen alle fans een eerlijke kans op het proeven van deze magische whisky. Bij het bezit van een Fortune Ticket krijg je toegang tot de exclusieve lancering van de Chichibu 7even Gods of Fortune serie. Een knotsgek avontuur waar Willy Wonka jaloers op zal zijn.

    Om de lancering van 7even Gods of Fortune te vieren zal ’t Klooster in Uden worden omgetoverd tot een waar Chichibu-walhalla. Sterrenchef Jermain de Rozario heeft speciaal voor de gelegenheid een hemels diner geheel in thema samengesteld. De Chichibu 7even Gods of Fortune #1 & #2 zullen worden geproefd tijdens dit feestelijke event. Een avond vol fantasie, spectaculaire smaken en bovenal whisky: Chichibu is er om de hoge verwachtingen te overtreffen.

    ‘Ebisu’ en ‘Hotei’ zijn de eerste twee flessen afkomstig uit de Chichibu 7even Gods of Fortune reeks, die alle zeven tussen 2022 en 2025 uit worden gebracht. Tot die tijd zullen er door het land verschillende Chichibu proeverijen, events en acties plaatsvinden. Geïnteresseerd? Koop een whiskyfles bij een van de officiële Chichibu slijterijen en wie weet ligt het geluk wel in jouw handen!

  5. Benjamin Herman en Joris BijdendijkThe whisky way of life, een levensstijl waarin genot, rust en kwaliteit de belangrijkste elementen zijn. Elementen die volgens Aberfeldy single malt Scotch whisky uitstekend passen bij de Nederlandse jazzmuzikant Benjamin Herman en sterrenchef Joris Bijdendijk. Reden om beiden te benoemen tot de nieuwe ‘Tastemakers’ van Aberfeldy en hen mee te nemen naar de Schotse Hooglanden om samen het verhaal van Aberfeldy en de oorsprong van whisky te ontdekken. In drie video’s vertellen zij hoe zij zelf kwaliteit inbouwen en waarborgen in hun werk en leven. De video’s zijn te bekijken op Tastemakers.

    De reis van Joris en Benjamin neemt de kijker onder andere mee naar het dorp Aberfeldy in Schotland waar de whisky zijn oorsprong vindt. In de video’s ontdekken zij het eeuwenoude proces van hoe deze single Malt whisky wordt gemaakt en zijn specifieke smaakpalet verkrijgt. Sinds de opening van de distilleerderij in 1898 is dit proces ongewijzigd gebleven en met een handjevol werknemers draait de fabriek op volle toeren om de hele wereld te voorzien van de toegankelijke Schotse whisky. Aberfeldy wordt afhankelijk van het jaar op eikenhouten vaten of oude sherryvaten gerijpt, waardoor de herkenbare smaak tot stand komt. Zo vind je toetsen van honing, kruiden en vanille terug in de whisky en die kwaliteit van smaken komt simpelweg tot stand door tijd. Tijd die het algehele maakproces van begin tot eind in beslag neemt.

    Je hebt het misschien niet door, maar tijd is misschien wel één van de belangrijkste ingrediënten van alles wat lekker is”, aldus Joris Bijdendijk.

    Benjamin Herman & Joris Bijdendijk
    Twee zeer bekende smaakmakers van Nederlandse bodem zijn door Aberfeldy, vanwege de overeenkomsten met het merk, uitgenodigd om het proces en de ruige Schotse omgeving waar dit internationale product vandaan komt, zelf te komen ervaren. Beide heren hechten veel waarde aan kwaliteit in hun professionele leven. Zo laat Joris Bijdendijk dit als chef ook in zijn restaurants zien, niet alleen door de kwaliteit van het eten dat geserveerd wordt, maar ook door de prettige sfeer die hij weet te creëren. Bij Benjamin Herman vind je de kwaliteit niet alleen terug in de muziek die hij ten tonele brengt, maar juist ook in zijn onvermoeibare drive om continu nieuwe muziek te blijven maken.

    Het is verbazingwekkend hoe zo’n simpel recept - graan, gist en water - zoveel smaken kan hebben, zoveel diepte”, aldus Benjamin Herman. “Net als bij muziek zijn ze eigenlijk met hetzelfde bezig. Het maken van iets simpels en moois, smaakvol en persoonlijk. Ik denk dat ik het daarom ook leuk vind om te proeven en ermee bezig te zijn.”

    In de drie video's van The Tastemakers zien we in één video hoe Benjamin en Joris samen de reis naar Aberfeldy beleven en gaan zij ieder in een aparte video nog dieper in op hoe zij zelf kwaliteit inbouwen en waarborgen in hun werk en leven.

    Joris Bijdendijk: “Wat ik heel tof vind, is dat je in mijn vak heel veel dingen ziet die te vergelijken zijn met het maken van whisky. Als je het hebt over brood bijvoorbeeld: in feite maak je met precies dezelfde ingrediënten twee totaal verschillende producten.”

    Exclusief diner met livemuziek
    Op donderdag 24 november aanstaande komt de campagne tot leven door middel van een exclusief Aberfeldy diner met livemuziek in de omgeving van Amsterdam. Joris Bijdendijk zal hierbij de gerechten verzorgen, terwijl Benjamin Herman zich ontfermt over de muziek en live zal optreden. Op Aberfeldy.com/tastemakers kan iedereen van boven de 18 vanaf vandaag tot 13 november 2022 zich aanmelden om kans te maken om bij dit exclusieve diner aanwezig te zijn met een gast.

    Aberfeldy is te koop bij verschillende slijterijen voor een adviesprijs van €38,99 voor de 12 jaar oude variant.